ΕΠΙΣΚΟΠΗΣΗ ΑΡΘΡΟΥ

Το αίσθημα της πείνας είναι ο τρόπος με τον οποίο το σώμα μας, μας ενημερώνει ότι χρειάζεται τροφή. Μερικές φορές, ωστόσο, ένα άτομο μπορεί να αισθάνεται ότι πεινάει συνεχώς. Αν δεν αισθάνεστε κορεσμό μετά το φαγητό ή νιώθετε αυξημένη επιθυμία για κατανάλωση τροφής όλη την ημέρα, διαβάστε παρακάτω τους πιθανούς λόγους για τους οποίους μπορεί να συμβαίνει αυτό!.

1. Ακολουθείς διατροφή χαμηλή σε θερμίδες

Τα άτομα που ακολουθούν κάποιο διατροφικό πλάνο με περιορισμένες θερμίδες μπορεί να αισθάνονται πείνα συνεχώς ή πολλές φορές μέσα στην ημέρα. Η κατανάλωση λιγότερων θερμίδων από ό, τι καταναλώνει το σώμα μπορεί να προκαλέσει την παραγωγή μιας ορμόνης που ονομάζεται γκρελίνη, ή αλλιώς η «ορμόνη της πείνας». Ονομάζεται έτσι καθώς απελευθερώνεται από το στομάχι όταν το σώμα χρειάζεται περισσότερη τροφή.

Μια αυστηρά υποθερμιδική δίαιτα μπορεί να αυξήσει την παραγωγή γκρελίνης και να προκαλέσει το αίσθημα της πείνας, ακόμη και μόλις έχουμε οκληρώσει το γεύμα μας.

2. Καταναλώνεις μεγάλες ποσότητες ζάχαρης

Πολλά τρόφιμα και ροφήματα περιέχουν πρόσθετα σάκχαρα και μπορεί να αυξήσουν την όρεξη μας. Μια πρόσφατη μελέτη αναφέρει ότι η κατανάλωση υπερβολικών ποσοτήτων ζάχαρης, ιδιαίτερα φρουκτόζης, μπορεί να οδηγήσει σε αυξημένη όρεξη. Μια διατροφή υψηλή σε φρουκτόζη μπορεί να προκαλέσει το σώμα να παράγει περισσότερη γκρελίνη και να επηρεάσει τη δραστηριότητα σε συγκεκριμένες περιοχές του εγκεφάλου ώστε να σας κάνει να αισθάνεστε λιγότερο χορτάτοι.

3. Δεν καταναλώνεις επαρκείς ποσότητες πρωτεΐνης και φυτικών ινών

Η πρωτεΐνη παίζει σημαντικό ρόλο στον έλεγχο της όρεξης ρυθμίζοντας τις ορμόνες της πείνας. Σε περίπτωση που δεν καλύπτεται τις ανάγκες σας σε πρωτεΐνες μπορεί να αισθάνεστε συχνά πεινασμένοι. Η κατανάλωση πρωτεΐνης σε κάθε γεύμα ή σνακ, μπορεί να βοηθήσει στον κατευνασμό του αισθήματος της όρεξης.


Εάν η διατροφή σας επίσης στερείται φυτικών ινών, μπορεί να διαπιστώσετε ότι νιώθεται πάντα πεινασμένοι. Αυτό συμβαίνει επειδή οι φυτικές ίνες παίζουν ρόλο στη μείωση της όρεξης και στη διατήρηση του κορεσμού.

4. Δεν ενυδατώνεσαι επαρκώς

Η σωστή ενυδάτωση είναι απίστευτα σημαντική για τη γενική υγεία σας. Η κατανάλωση αρκετού νερού έχει πολλά οφέλη για την υγεία σας, όπως είναι η προαγωγή της υγείας του εγκεφάλου και της καρδιάς και η βελτιστοποίηση της απόδοσης της άσκησης. Το νερό επίσης έχει τη δυνατότητα να μειώνει την όρεξη όταν καταναλώνεται πριν από τα γεύματα. 
Ακόμη, το αίσθημα της δίψας μπορεί να συγχέεται με το αίσθημα της πείνας. Εάν νιώθετε συχνά πεινασμένοι, μπορεί να σας βοηθήσει να πιείτε ένα ή δύο ποτήρια νερό πριν καταναλώσετε κάποιο γεύμα.

Περίληψη

Μπορεί να νιώθετε πάντα πεινασμένοι εάν δεν πίνετε αρκετό νερό. Αυτό συμβαίνει επειδή το νερό καταστέλλει την όρεξη και επιπλέον, μπορεί να συγχέετε το αίσθημα της δίψας με το αίσθημα της πείνας.

5. Κοιμάσαι λίγο

Ο ύπνος αποτελεί παράγοντα ελέγχου της όρεξης, καθώς βοηθά στη ρύθμιση της γκρελίνης, της ορεξιογόνου ορμόνης που αναφέραμε προηγουμένως. Η έλλειψη ύπνου οδηγεί σε υψηλότερα επίπεδα γκρελίνης, γι ‘αυτό μπορεί να αισθάνεστε πιο πεινασμένοι όταν στερείστε ύπνο. Ο επαρκής ύπνος βοηθά επίσης στη διασφάλιση επαρκών επιπέδων λεπτίνης, μιας ορμόνης που προάγει το αίσθημα πληρότητας. Για να μειώσετε το αίσθημα πέινας, γενικά συνιστάται να κοιμάστε περίπου 8 ώρες χωρίς διακοπή κάθε βράδυ.

Περίληψη

Η στέρηση ύπνου προκαλεί διακυμάνσεις στα επίπεδα των ορμονών της πείνας και της όρεξης. Ακόμη, το αίσθημα της δίψας μπορεί να συγχέεται με το αίσθημα της πείνας.

6. Καταναλώνεις προϊόντα με τεχνητά γλυκαντικά

Πολλοί προτιμούν προίόντα χωρίς ζάχαρη για να μειώσουν την θερμιδική τους πρόσληψη. Αυτά τα γλυκαντικά χωρίς θερμίδες στέλνουν το μήνυμα στον εγκέφαλό να αναμένει την πρόσληψη θερμίδων που μπορεί να χρησιμοποιήσει ως καύσιμα. Όταν το σώμα σας δεν παίρνει καθόλου ενέργεια, ενεργοποιεί τον “διακόπτη πείνας” και σας λέει να καταναλώσετε θερμίδες.

 

7. Ακολουθείς κάποια φαρμακευτική αγωγή που αυξάνει την όρεξη

Ορισμένα φάρμακα μπορούν να επηρεάσουν το μεταβολισμό και τα σήματα πείνας. Τα πιο κοινά φάρμακα που αυξάνουν την όρεξη περιλαμβάνουν τα αντιψυχωσικά, όπως η κλοζαπίνη και η ολανζαπίνη, καθώς και κάποια αντικαταθλιπτικά, σταθεροποιητές διάθεσης, κορτικοστεροειδή και αντιεπιληπτικά φάρμακα. Επιπλέον, ορισμένα φάρμακα για τον διαβήτη, όπως η ινσουλίνη, και οι θειαζολιδινοδιόνες, είναι γνωστό ότι αυξάνουν την πείνα και την όρεξή σας. Εάν υποψιάζεστε ότι τα φάρμακα είναι η αιτία της συχνής πείνας, μπορείτε να απευθυνθείτε στον γιατρό σας για εναλλακτικές επιλογές θεραπείας.  

8. Αντίσταση στην Λεπτίνη

Η λεπτίνη είναι μια ορμόνη που ενημερώνει τον εγκέφαλο πότε το στομάχι είναι γεμάτο. Τα επίπεδα λεπτίνης συνήθως αυξάνονται μετά από την κατανάλωση τροφής. Η αντίσταση στη λεπτίνη είναι μια κατάσταση κατά την οποία το σώμα δεν ανταποκρίνεται σωστά στη λεπτίνη. Αυτό μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα ένα άτομο να μην αισθάνεται χορτάτο μετά το φαγητό. Πολλά άτομα που είναι υπέρβαρα ή παχύσαρκα αναπτύσσουν αντίσταση στη λεπτίνη.
 

9. Υπερβολικό stress

Το στρες έχει συνδεθεί με προβληματικό έλεγχο της όρεξης. Μια πρόσφατη μελέτη διαπίστωσε ότι οι άνθρωποι που αντιμετώπιζαν αγχώδεις διαταραχές είχαν υψηλότερα επίπεδα γκρελίνης και ακολουθούσαν χαμηλότερης ποιότητας διατροφή. Το υπερβολικό στρες είναι γνωστό ότι αυξάνει την όρεξη. Αυτό οφείλεται και στα αυξημένα επίπεδα κορτιζόλης, μια ορμόνη που έχει αποδειχθεί ότι προάγει την πείνα και την επιθυμία για φαγητό. Πολλές στρατηγικές μπορούν να σας βοηθήσουν να μειώσετε τα επίπεδα άγχους σας. Ορισμένες επιλογές περιλαμβάνουν την άσκηση και τις αναπνοές.

Περίληψη

Το υπερβολικό στρες είναι ένας λόγος για τον οποίο μπορεί να πεινάτε συχνά, δεδομένης της ικανότητάς του να αυξάνει τα επίπεδα κορτιζόλης στο σώμα.

10. Παθολογικές Καταστάσεις

Πρώτον, το επίμονο αίσθημα πείνας είναι ένα κλασικό σύμπτωμα του σακχαρώδη διαβήτη. Εμφανίζεται ως αποτέλεσμα εξαιρετικά υψηλών επιπέδων σακχάρου στο αίμα και συνήθως συνοδεύεται και από άλλα συμπτώματα, όπως είναι το υπερβολικό αίσθημα δίψας, η απώλεια βάρους και η κόπωση.

Ο υπερθυρεοειδισμός, μια κατάσταση που χαρακτηρίζεται από υπερδραστήριο θυρεοειδή αδένα, σχετίζεται επίσης με αυξημένη πείνα. Αυτό συμβαίνει επειδή προκαλεί αυξημένη παραγωγή θυρεοειδικών ορμονών, οι οποίες είναι γνωστό ότι προάγουν την όρεξη.

Η υπογλυκαιμία μπορεί επίσης να αυξήσει τα επίπεδα της πείνας σας. Τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα σας μπορεί να μειωθούν εάν δεν έχετε φάει για πολλές ώρες, κάτι που μπορεί να επιδεινωθεί από μια διατροφή υψηλή σε επεξεργασμένους υδατάνθρακες και ζάχαρη. Ωστόσο, η υπογλυκαιμία σχετίζεται επίσης με ιατρικές καταστάσεις, όπως διαβήτη τύπου 2, υπερθυρεοειδισμό και νεφρική ανεπάρκεια, μεταξύ άλλων.

Επιπλέον, το υπερβολική αίσθημα πείνας είναι συχνά σύμπτωμα και μερικών άλλων καταστάσεων, όπως κατάθλιψη, άγχος και προεμμηνορροϊκό σύνδρομο.

Περίληψη

Το αυξημένο αίσθημα πείνας μπορεί να είναι σύμπτωμα μερικών παθολογικών ιατρικών καταστάσεων, οι οποίες πρέπει να αποκλειστούν. Εάν υποψιάζεστε ότι μπορεί να έχετε μία από τις παραπάνω καταστάσεις, είναι σημαντικό να μιλήσετε με το γιατρό σας για να λάβετε τη σωστή διάγνωση και να συζητήσετε τις θεραπευτικές επιλογές σας.

Νεότερα Δεδομένα

Πολύ πρόσφατη έρευνα δείχνει ότι τα άτομα που εμφανίζουν μεγάλες πτώσεις στα επίπεδα σακχάρου στο αίμα, αρκετές ώρες μετά το φαγητό, καταλήγουν να πεινούν περισσότερο και να καταναλώνουν πολλές περισσότερες θερμίδες κατά τη διάρκεια της ημέρας σε σχέση με τα άτομα τα οποία δεν αντιμετωπίζουν μεγάλες πτώσεις σακχάρου.

Η μελέτη δημοσιεύθηκε στο Nature Metabolism, από το PREDICT, το μεγαλύτερο πρόγραμμα διατροφικής έρευνας στον κόσμο που εξετάζει τις αντιδράσεις στα τρόφιμα σε πραγματικές συνθήκες, την ερευνητική ομάδα του King’s College London και την επιστημονική εταιρεία ZOE που ανακάλυψαν γιατί μερικοί άνθρωποι αγωνίζονται να χάσουν βάρος και τονίζουν τη σημασία της κατανόησης του εξατομικευμένου μεταβολισμού.

Προηγούμενες μελέτες που εξέτασαν το σάκχαρο στο αίμα μετά το φαγητό, είχαν επικεντρωθεί στον τρόπο με τον οποίο τα επίπεδα αυξομειώνονται τις πρώτες δύο ώρες μετά το γεύμα. Ωστόσο, μετά την ανάλυση των δεδομένων, η ομάδα PREDICT παρατήρησε ότι μερικοί άνθρωποι παρουσίασαν σημαντικές «πτώσεις σακχάρου» 2-4 ώρες μετά από αυτή την αρχική κορύφωση και έπειτα τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα τους έπεφταν γρήγορα κάτω από την αρχική τιμή πριν επανέλθουν σε φυσιολογικά επίπεδα.

Τα άτομα που εμφάνισαν μεγάλη πτώση σακχάρου είχαν 9% αύξηση στο αίσθημα της πέινας και περίμεναν περίπου μισή ώρα λιγότερο, κατά μέσο όρο, πριν από το επόμενο γεύμα τους σε σχέση με τα άτομα που δεν είχαν αυτές τις πτώσεις, παρόλο που έτρωγαν ακριβώς τα ίδια γεύματα. Επίσης έτρωγαν 75 θερμίδες περισσότερες 3-4 ώρες μετά το πρωινό και περίπου 312 θερμίδες περισσότερες καθ ‘όλη τη διάρκεια της ημέρας. Αυτό το μοτίβο θα μπορούσε δυνητικά να μετατραπεί σε 20 κιλά αύξησης βάρους τον χρόνο.

Η ανακάλυψή αυτή, ότι το μέγεθος της πτώσης του σακχάρου στο αίμα μετά το φαγητό, έχει τόσο μεγάλο αντίκτυπο στην πείνα και την όρεξη μπορεί να βοηθήσει τους ανθρώπους να κατανοήσουν και να ελέγξουν το βάρος και τη μακροπρόθεσμη υγεία τους.

Συμπεράσματα

Ένα άτομο μπορεί να αισθάνεται πεινασμένο συνεχώς για διάφορους λόγους. Με μικρές αλλαγές όμως στην διατροφή σας, μπορείτε να δείτε μεγάλές διαφορές: 1.Κατανάλωση περισσότερης πρωτεϊνης και φυτικών ινών 2.Κατανάλωση λιγότερης ζάχαρης και αλατιού 3.Επαρκής ενυδάτωση 4.Περιορισμός επεξεργασμένων και τηγανητών τροφίμων 5.Περιορισμός αλκοόλ 6.Επαρκής και συνεχόμενος ύπνος 7.Συστηματική άσκηση για έλεγχο των επιπέδων στρες Η αυξημένη πείνα μπορεί να είναι παρενέργεια ορισμένων φαρμάκων. Ωστόσο, μπορεί επίσης να υποδηλώνει μια παθολογική κατάσταση υγείας, όπως υπερθυρεοειδισμός, αχγώδεις διαταραχές ή σακχαρώδης διαβήτη τύπου 2.

close

WANT MORE?

Θέλεις να μαθαίνεις πρώτος τα διατροφικά νέα;

We don’t spam! Read our privacy policy for more info.